Toegankelijkheid

Skip to main content

Uitleg: metadata verouderd en nauwelijks meer gebruikt

Uitleg: metadata verouderd en nauwelijks meer gebruikt

01 november 2018
Uitleg: metadata verouderd en nauwelijks meer gebruikt

Lange tijd hebben webmasters op elke pagina moeten aangeven waar de pagina over gaat met zogenaamde metatags, meestal bestaand uit keywords en een description. Met de keywords gaf je aan waarop je gevonden wilde worden, en de description werd in de zoekresultaten getoond. Dit is tegenwoordig verouderd, en met een goede reden.

Met metatags kon je als webmaster veel invloed uitoefenen op hoe je website gevonden werd. Door gewoon heel veel meta keywords in te vullen, en een description die niks zei over de daadwerkelijke content maar die volledig toegespitst was op zoekmachines, kon je het meeste halen uit zoekmachines.

Waarom nu geen metatags meer?

Gelukkig is die tijd voorbij. Meta keywords en descriptions waren alleen zichtbaar voor zoekmachines en niet voor bezoekers, waardoor de inhoud van je metatags kon afwijken van de daadwerkelijke content. Dat is niet in het belang van bezoekers: zij verwachten namelijk dat zij een pagina te zien krijgen die overeenkomt met de keywords en description. Zoekmachines hebben dat ook door. Mede daarom is het tegenwoordig zo dat de meeste zoekmachines geheel niets meer doen met meta keywords en descriptions. Alleen de meta description op de homepage van je website wordt nog gebruikt, op de andere pagina's wordt eigenlijk altijd een stukje (snippet) van de tekst op de pagina als preview gebruikt.

Hoe moet ik mijn pagina dan vindbaar maken?

Zoekmachines hebben tegenwoordig voldoende rekenkracht om de pagina's te bekijken zoals die ook aan bezoekers wordt getoond en aan de hand daarvan te bepalen waar die pagina's over gaan. Dat doen ze door de teksten te scannen, te kijken naar de semantische opmaak (H1, H2, H3, P), naar afbeeldingen en hun omschrijvingen. Ook wordt er gekeken naar welke websites er naar je pagina linken, met welke anchorwords (welk woord er naar je website linkt) en naar hoe die website zich met jouw website verhoud. In het kort: zoekmachines kijken veel meer naar de daadwerkelijke inhoud en naar de context.

Als webmaster kun je de zoekmachines dus eigenlijk nog maar op 1 manier verleiden om jouw pagina hoog te laten scoren: goede content maken en zorgen dat andere websites er naar linken met de juiste woorden. Zorg dat je dat ook weer niet overdrijft, want dan loop je het risico dat Google je website juist als 'spam' markeert. 

Geïnteresseerd in onze diensten?

Bent u benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen? Geïntereseerd in webdesign, fotografie, filmpjes, webhosting, onderhoud of iets anders? Neem direct contact met ons op. We beantwoorden vrijblijvend uw vragen en zouden u graag verwelkomen als klant.


 Direct contact


Wij zijn full-service provider als het gaat om o.a. fotografie, webdesign, webhosting en het maken van super gave filmpjes.

Laatste nieuwsitems:

Contact

Wilt u aan de slag? Meer informatie krijgen of weten wat iets kost? Neem contact op. Wij reageren snel.

Contact