Toegankelijkheid

Skip to main content

Slim: nadenken over een exit-strategie

Slim: nadenken over een exit-strategie

Heeft u een website voor uw organisatie of bedrijf? Dan is het altijd, ongeacht de dienstverlener, slim om na te denken over een exit-strategie. Er kan namelijk altijd iets gebeuren: de ondernemer wordt ziek of overlijdt, het bedrijf gaat failliet of komt om een andere reden zijn verplichtingen niet na of u bent niet meer tevreden. We zetten een paar punten onder elkaar die u hierbij helpen.

Ons bedrijf is een eenmanszaak. Daar zitten vele voordelen aan! Zoals het directe en snelle contact zonder voorportaal (telefoniste), de flexibiliteit en de gunstige tarieven. Het nadeel is de afhankelijkheid van 1 ondernemer in het geval van ziekte of overlijden. Maar: ook in dat geval zijn de gevolgen goed te overzien. En zeg nou zelf; wat gebeurt er vaker: dat een ZZP'er overlijdt, of dat een groot bedrijf failliet gaat of overgenomen wordt door een partij met andere voorwaarden en service?

Heeft u een website en/of e-mail bij ons? Dan kunt u altijd zelf bij deze data.

Stel, er gebeurt iets met de onderneming (met mij, in dit geval). Wat kunt u doen?

Allereerst: geen paniek. U kunt zelf overal bij.

  1. Download uw bestanden, databases en e-mail.
    Al onze webhosting klanten hebben zelfstandig toegang tot het Plesk controlepaneel (zie de knop onderaan de website). Hiermee kunt u heel makkelijk een back-up downloaden van al uw bestanden en databases. Bij elk ander webhosting bedrijf dat Plesk gebruikt kunt u zonder veel technische kennis de back-up rechtstreeks uploaden. U kunt de back-up ook uitpakken en handmatig bij uw bestanden, databases en e-mails. Kortom: u heeft zelfstandig het complete beheer over uw bestanden, e-mail en databases.
    De inloggegevens voor het Plesk controlepaneel heeft u per e-mail gekregen toen u klant werd, bewaar deze mail goed. Plesk heeft ook een ingebouwde 'wachtwoord vergeten?' functie waarmee u uw wachtwoord kunt resetten d.m.v. uw e-mail adres.
    De webserver en het beheer zijn zodanig ingericht dat uw website zelfs in geval van overlijden nog tenminste enkele maanden zal blijven functioneren. U heeft dus ruim de tijd.

  2. Verhuis uw domeinnaam.
    Zoek een nieuwe registar voor uw domeinnaam. Vraag bij ons uw verhuiscode op. Kunnen wij u die, om wat voor reden dan ook, niet verstrekken? Geef dit dan aan de nieuwe registar door inclusief de reden. De nieuwe registar kan bij het SIDN (het nationale .nl register) een procedure starten om de domeinnaam zonder verhuiscode te verhuizen (bron).
    Wij registreren domeinnamen voor onze klanten altijd bij TransIP, het kan daarom makkelijk zijn om TransIP als nieuwe registar te kiezen zodat het voor hen alleen een administratieve wijziging is. Plan dit samen met de activatie van uw nieuwe webhostingpakket, dan kunt u ondanks de situatie in 1 dag vloeiend overstappen naar uw nieuwe pakket.

  3. Onze gebruikte software is open-source en voor elke webdesigner toegankelijk
    Wij maken gebruik van open-source software zoals Joomla, Wordpress en Matomo. Ook voor uw website. De broncode van deze software is openbaar en er zijn heel veel webdesigners die hiermee werken die het onderhoud of de ontwikkeling van uw website kunnen overnemen. Wij maken u dus nooit afhankelijk van ons.
    Webdesigners die gebruik maken van open-source software vind u bijvoorbeeld met een zoekopdracht via Google. Een goede webdesigner kan u overigens ook helpen met de bovenstaande 2 stappen, maar dit kunt u in theorie ook zelf.

Contact

Heeft u vragen? Wilt u meer informatie krijgen of een offerte ontvangen? Neem contact op en u krijgt snel een reactie.

Contact